• KILKA KRESEK II - wystawa

    2014-02-15 01:23

    Zachecamy do obejrzenia plansz wystawy KILKA KRESEK. ARCHITEKTURA PODMIEJSKA NA ZAKRĘCIE NOWYCH CZASÓW.

    Wystawa objaśnia wiele zagadnień związanych z włochowską architekturą próbując odpowiedzieć na pytania, dlaczego wybierano konkretne formy architektoniczne.

  • GRA!

    2013-06-05 13:52

    W najbliższą sobotę 8 czerwca zaparaszamy na czwartą edycję
    WŁOCHOWSKIEJ GRY (POD)MIEJSKIEJ
    dawno, dawno temu...

    Startujemy od 10.00 spod Pałacyku Koelichenów (biblioteka w parku, ul. ks. J. Chrościckiego 2).
    Zapraszamy uczestników indyidualnych i grupy, pieszych i rowerzystów.

    Zgłoszenia: wlochy.pod.warszawa@gmail.com

    WIĘCEJ

  • SPOTKANIA

    2013-05-19 18:43

     Zapraszamy na dwa pierwsze spotkania w ramach cyklu MIESZKAM WE WŁOCHACH - oba we włochowskiej bibliotece (ul. ks. Chrościckiego 2), oba w piątki o 17.30: 24 maja i 14 czerwca.

    24 maja zmierzmy się z tematem EWANGELIKÓW-AUGSBURSKICH WE WŁOCHACH.
    Naszym gościem będzie pani Ewa Kitzman.

    Cykl organizuje fundacja Stare Nowe Moje Włochy, współfinansuje m.st. Warszawa.

  • SEZON 2013

    2013-02-24 23:19

     Pod koniec kwietnia rusza kolejny cykl imprez związanych z historią warszawskich Włoch.
    Zapraszamy do przeglądania PROGRAMU.

    W dziale teksty bardzo ciekawe wspomnienie autorstwa Witolda Lilientala.

Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 12 Następna »

 

KILKA KRESEK - archiwalne plany urbanistyczne i projekty architektoniczne podwarszawskich Włoch, tekst Marii Sołtys

 W 1856 roku dobra Ziemskie Włochy uległy podziałowi. Na zachód od folwarku Włochy wydzielono Karolin, na wschód – Wiktoryn. Na planie zwracają uwagę urządzenia melioracyjne poprawiające zwykle warunki upraw. Siedemdziesiąt lat później wieś Solipsy ze swymi gruntami włościańskim i łąkami ciągle ograniczała możliwości opracowania racjonalnego planu regulacji Włoch rozwijających się jako samodzielne miasto w „sferze interesów” m.st. Warszawy. Od lat osiemdziesiątych XIX w. do czasu wojennej ewakuacji działających przed 1914 r. we Włochach fabryk i ich załóg, osiedle było cenionym dostawcą cegieł i innych materiałów ceramicznych oraz miejscem nowych lokalizacji modernizującego się warszawskiego przemysłu.


 

Plan urbanizacji obszaru Dóbr Włochy opierał się nie tylko na fachowo przygotowanym planie urbanistycznym Franciszka Krzywdy Polkowskiego (1881-1949) i planie parcelacji mierniczego Miłosława Kotyńskiego (1906-1980), ale też na starannym przygotowaniu organizacyjnym. Wraz z wystąpieniem o zatwierdzenie planu zarejestrowane zostały: statut, będący formą prawa lokalnego, określający prawa i obowiązki zarówno nabywcy jak i sprzedającego oraz spółki i przedsiębiorstwa, których celem było wspieranie kupujących parcele w ich zamiarach inwestycyjnych. Wśród nich wymienić można kooperatywę założoną w 1925 r. (na podstawie ustawy z 29.X.1920 r. o spółdzielniach) przez: Stefana Czajkowskiego, Wł. Czerskiego, Piotra Dewódzkiego, Ottona Fitzke, Piotra Główka, Kazimierza Gajewskiego, Wincentego Hosera, Wiktora Kiesewettera, Edwarda Koelichena, Czesława Kornowskiego, Feliksa Kleina, Karola Łodyga, Zygmunta Majewskiego, Stefana Makowskiego, Tadeusza Malarskiego, Alinę Massnerową, Antoniego Niedzielskiego, Edwarda Orthweina, Wł. Różańskiego, Marcelego Tarczyńskiego, Augustyna Wereksę i Kazimierza Wanata. Sądząc z not prasowych („Wiadomości Włochowskie”, „Przegląd Podmiejski”) miejscowa społeczność już wcześniej była zorganizowana w grupy towarzyskie i pomocowe.

 


25 czerwca 1938 roku Kolegium Tymczasowe Zarządu Miejskiego pod przewodnictwem Prezydenta Stefana Starzyńskiego uchwaliło Ogólny plan zabudowania m.st. Warszawy opracowany w 1938 roku pod kierunkiem architekta Mariana Spychalskiego i urbanisty dyplomanta prof. Tadeusza Tołwińskiego. Rozpoczętą procedurę administracyjną zatwierdzania planu przerwał wybuch II wojny światowej. Dla podmiejskich Włoch plan wprowadzał szereg zmian strukturalnych. W wyniku analiz rozwoju regionu warszawskiego, przez Włochy wyznaczono przebieg niezbędnemu połączeniu nowych krajowych ośrodków przemysłowych: portu w Gdyni z Centralnym Okręgiem Przemysłowym. Inwestycję w postaci koncepcji drogi krajowej pokazano na makiecie regionu na wystawie Warszawa przyszłości w Muzeum Narodowym (kwiecień-maj 1936). Na wystawie znalazł się również model węzła drogowo-kolejowego we Włochach z wiaduktem w linii ulic Kościuszki (Popularna) – Piłsudskiego (Globusowa).

 

Strony: 1 2 3 Następna »