• KILKA KRESEK II - wystawa

    2014-02-15 01:23

    Zachecamy do obejrzenia plansz wystawy KILKA KRESEK. ARCHITEKTURA PODMIEJSKA NA ZAKRĘCIE NOWYCH CZASÓW.

    Wystawa objaśnia wiele zagadnień związanych z włochowską architekturą próbując odpowiedzieć na pytania, dlaczego wybierano konkretne formy architektoniczne.

  • GRA!

    2013-06-05 13:52

    W najbliższą sobotę 8 czerwca zaparaszamy na czwartą edycję
    WŁOCHOWSKIEJ GRY (POD)MIEJSKIEJ
    dawno, dawno temu...

    Startujemy od 10.00 spod Pałacyku Koelichenów (biblioteka w parku, ul. ks. J. Chrościckiego 2).
    Zapraszamy uczestników indyidualnych i grupy, pieszych i rowerzystów.

    Zgłoszenia: wlochy.pod.warszawa@gmail.com

    WIĘCEJ

  • SPOTKANIA

    2013-05-19 18:43

     Zapraszamy na dwa pierwsze spotkania w ramach cyklu MIESZKAM WE WŁOCHACH - oba we włochowskiej bibliotece (ul. ks. Chrościckiego 2), oba w piątki o 17.30: 24 maja i 14 czerwca.

    24 maja zmierzmy się z tematem EWANGELIKÓW-AUGSBURSKICH WE WŁOCHACH.
    Naszym gościem będzie pani Ewa Kitzman.

    Cykl organizuje fundacja Stare Nowe Moje Włochy, współfinansuje m.st. Warszawa.

  • SEZON 2013

    2013-02-24 23:19

     Pod koniec kwietnia rusza kolejny cykl imprez związanych z historią warszawskich Włoch.
    Zapraszamy do przeglądania PROGRAMU.

    W dziale teksty bardzo ciekawe wspomnienie autorstwa Witolda Lilientala.

Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 12 Następna »

 

KOLEJ

 

Włochy to miejsce zdeterminowane przez kolej.


Nowe i Stare mogłyby być po prostu Włochami, gdyby dawno temu nie przedzieliła ich linia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Od tej pory rozdzielone, dwudzielne, dwukomorowe... :)

Intrygują i pociągają tereny wgłąb od ulic Noteckiej i Potrzebnej. Magnetyczny urok ma (mimo zaniedbania) stacja z tunelem i uskrzydlonym peronem. Nieoficjalne przejścia przez tory używane do dziś widać już na zdjęciach lotniczych z czasów wojny, a o wypadkach na nich informowały gazety przedwojenne. Odgłos przejeżdżającego pociągu wielu z nas kojarzy się z domem. Poniżej garść informacji na temat kolei we Włochach. 


W 1845 roku uruchomiono pierwszy odcinek Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego długości 28 kilometrów. Pierwsza stacja we Włochach powstała pięćdziesiąt lat później.

 

W roku 1902 pod Włochami doszło do wypadku kolejowego, w wyniku którego zostaje ranny polski noblista z 1924 roku Władysław Stanisław Reymont (pracownik „wiedenki” w latach sześćdziesiątych XIX wieku).

 

W 1929 roku w rejonie dzisiejszej ulicy Potrzebnej uruchomiono wagonownię Szczęśliwice, która funkcjonowała do 2011 roku. Zadaniem jej była obsługa ruchu pasażerskiego w kierunku wschodnim i północnym.

 

Elektryczne Koleje Dojazdowe dawniej nazywano we Włochach "tramwajem". Szyny, wagoniki, niezwykła atmosfera pozwalają włączyć jej krótkie dzieje do omawianego tematu. W roku 1932 uruchomiono odgałęzienie EKD do stacji PKP Warszawa Włochy. Odcinek zakończony był pętlą w rejonie skrzyżowania ulic Globusowej i Bolesława Chrobrego. Pamiątką po przystanku końcowym EKD jest dziś budynek kas biletowych Kolei Mazowieckich. Uważny przechodzień może zauważyć w trotuarze płytę chodnikową wyrytym symbolem EKD w sąsiedztwie budynku kasowego. Żywot połączenia EKD-ką do Włoch zakończył się w roku 1971, kiedy postanowiono przedłużyć Aleje Jerozolimskie do Pruszkowa. W miejsce kolejki uruchomiono linię autobusową 173 łączącą pl. Zawiszy z Nowymi Włochami.

 

Strony: 1 2 Następna »